dinsdag 29 april 2014

The Monkey Mind

Pff. Geconcentreerd blijven. Focus houden. Vertrouwen op een goede afloop. Op het werk, op het sportveld, maar ook als je op zoek bent naar een leuke baan of opdracht. Dat valt niet altijd mee. Aan je bureau, langs het grasveld , op dat gezellige terras... Altijd zit daar dat wollige slingeraapje op je schouder. Aapje? Ja. Dat aapje is je zogenaamde monkey mind.

Monkey mind?
Je ‘monkey mind’ is dat deel van je brein dat alsmaar van de ene naar de andere gedachte springt. Zoals een aap van boom naar boom slingert, gaat je monkey mind van gedachte naar gedachte. Je monkey mind vindt het maar niets om op één plek (in het huidige moment) te blijven en laat zich dus maar wat graag afleiden door welke gedachte dan ook. Ook wanneer die gedachte behoorlijk zelf-onvriendelijk is. Sterker nog: je monkey mind vindt die onvriendelijke gedachten heerlijk. Je monkey mind gedijt prima bij flinke zelfkritiek.

Wat je monkey mind zegt
‘Moet ik wel gaan netwerken? Er zijn toch geen leuke opdrachten of baantjes.’ ‘Wie zit er nou op MIJ te wachten?’ Een kennismakingsafspraak maken? Dat lukt toch niet.’ Je monkey mind is dat stemmetje in je hoofd dat - nét wanneer je tot die ene gerichte actie wilt overgaan - je afleidt door te zeggen dat het toch niks wordt. Kom je met een nieuw idee, dan maakt je monkey mind daar meteen korte metten mee. En hij houdt vol, hoor. Van voornemen naar negatieve gedachte naar voornemen naar negatieve gedachte. Je monkey mind is onvermoeibaar. Hoe kom je van hem/haar af?

Hoe je je monkey mind het zwijgen oplegt
Het slechte nieuws is: je komt niet zomaar van dat aapje af. Het goede nieuws is: je kunt het aapje wel ‘temmen’. Een goede manier om at te doen is door met je aapje in gesprek te gaan: ‘Wat is het ergste dat kan gebeuren, aapje?’ ‘Je wordt afgewezen.’ ‘En wat gebeurt er als ik afgewezen word?’ ‘Dan zul je je echt heel rot voelen.’ ‘Ok. Zal er iemand doodgaan als ik me afgewezen word?’ ‘Mmm. Nee, dat denk ik niet.’ ‘Tja. Het is alleen een afwijzing. Ik zal me toch niet eeuwig rot voelen, aapje?’ ‘Uh, nee. Dat denk ik niet.’ ‘Ok dan. Kunnen we er mee leven als ik afgewezen zou worden?’ ‘Ja, daar kunnen we mee leven.’ Het aapje is er nog, maar je hebt hem iets anders te doen gegeven dan je te bekritiseren.

De expert over monkey mind
Mingyur Rinpoche is een boeddhistische monnik die op grappige en toegankelijke wijze vertelt over je monkey mind. Neem 5 minuten de tijd en kijk naar dit inspirerende filmpje:



Hoe tem jij je monkey mind?
Heb jij dé manier gevonden om je monkey mind te temmen? Laat het me weten en deel je ervaringen met anderen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten